Moderator Gorących Pytań to osoba prowadząca sesję wypowiedzi improwizacyjnych, na której ma miejsce konkurs na najlepszą odpowiedź na spontanicznie zadane pytanie. Moderator powinien wykazać się kreatywnością, jasnością wypowiedzi oraz umiejętnościami organizacyjnymi.
Twoje korzyści:
- Pobudzenie kreatywności
Gorące Pytania mogą być zadane w różny sposób – od opisu scenki rodzajowej z życia codziennego, poprzez filozoficzne rozważania na podstawie cytatu, po losowanie rekwizytów czy też wykorzystanie gier storytellingowych. To, w jaki sposób Ty to zrobisz, zależy od Ciebie!
- Współpraca
Przygotowując i prowadząc sesję gorących pytań, należy konsultować się z Toastmasterem i Chronometrażystą. Dodatkowo, gdy pytanie będzie zbyt trudne dla odpowiadającego, Moderator powinien pomóc, tworząc dopowiedzenie, zadając pomocnicze pytanie lub lekko modyfikując obecne pytanie.
- Jasność i zwięzłość wypowiedzi
Moderator powinien tak sformułować zadawane pytania, aby były one proste w zrozumieniu. Ponadto jego zadaniem na scenie jest dobre wytłumaczenie zasad i celu konkursu. Im mniej czasu na to poświęci, tym więcej pytań będzie mógł zadać.
- Występowanie na scenie
Objęcie roli Moderatora Gorących Pytań pozwala mu na przemawianie na scenie jeden raz w ciągu spotkania.
Wytyczne
- Przybory Moderatora Gorących Pytań: notatnik, rekwizyty (opcjonalnie).
- Dowiedz się od Toastmastera Wieczoru, jaki jest temat przewodni spotkania i dostosuj w miarę możliwości do niego Gorące Pytania.
- Przygotuj 6-8 pytań, które pozwolą odpowiadającym rozwinąć temat, przedstawić własne zdanie, zaprezentować ich warsztat sceniczny. Niech nie będą zbyt długie lub skomplikowane. Pytanie ma być krótkie i łatwe do zrozumienia, ale nie może być pytaniem zamkniętym (np. Czy lubisz koty?). Pytania nie powinny zahaczać o specjalistyczną wiedzę.
- Pytania nie powinny potencjalnie powodować negatywnych skojarzeń. Nie pytamy więc o porażki życiowe, trudne sytuacje, sprawy rodzinne itp.
W czasie przedstawienia swojej roli
- Mów co będziesz robić i dlaczego jest to ważne – przygotowywanie oryginalnych pytań rozbudza pomysłowość, a przy tym kluczowe jest odpowiedzialne poprowadzenie konkursu tak, by jak najwięcej osób miało okazję do uczestniczenia w nim.
- Opowiedz, że jest to konkurs, którego celem jest: nauka szybkiego myślenia oraz formułowania klarownych i treściwych wypowiedzi pod presją czasu. Zaznacz, że każdy z mówców musi się zmieścić między 1 a 2 minutami, co będzie oznaczone podniesieniem odpowiedniej flagi przez chronometrażystę. Dyskwalifikacja następuje przy nieosiągnięciu minimalnego czasu lub po przekroczeniu 2 minut i 30 sekund.
- Przypomnij mówcom, aby w miarę możliwości jak najczęściej używali w wypowiedziach słowo dnia.
- Przedstaw swoją rolę w czasie 1 minuty.
Sesja Gorących Pytań
- Zapoznaj się z czasem przeznaczonym na całą sesję Gorących Pytań. Współpracuj z Chronometrażystą i sprawdzaj, ile minut zostało do zakończenia sesji. Ważne, aby zmieść się w czasie, a nie zadać wszystkie przygotowane pytania.
- Do odpowiedzi na pytania bierz przede wszystkim klubowiczów niepełniących żadnych ról na spotkaniu. Jeżeli dobrze znasz członków klubu, możesz dobierać trudność pytania do mówcy.
- Ważne, by pierwsze pytanie zawsze trafiało do niepoczątkującego członka klubu. W ten sposób łatwo pokazać, o co chodzi w tej części spotkania.
- Unikaj wybierania do konkursu oceniających mowy, gdyż w tym czasie zazwyczaj układają oni plan swojej ewaluacji przemówienia przygotowanego.
- Możesz zaprosić do odpowiedzi chętnych gości, którzy zgłoszą się na ochotnika.
- Utrzymuj napięcie, czyli nie zdradzaj listy potencjalnych mówców. Najpierw zaproś odpowiadającego, a dopiero później zadaj mu pytanie. Unikamy odwrotnej kolejności, aby mówca miał mniej czasu na przygotowanie swojej odpowiedzi.
- Sprawnie przechodź od jednego pytania do drugiego, nie rób zbyt długich komentarzy.
- Nie zadawaj tego samego pytania dwóm osobom.
- Jeżeli odpowiadający ma przez dłuższą (naprawdę dłuższą) chwilę problem z rozpoczęciem lub kontynuowaniem odpowiedzi, możesz mu pomóc, zadając krótkie pytanie pomocnicze.
- Zejdź ze sceny, gdy już zadasz pytanie. Odpowiadający powinien kierować swoją wypowiedź do publiczności. Teraz scena należy do odpowiadającego, a poza tym zasilając szeregi widowni, wywierasz większą presję!
Po sesji
- Gdy skończy się czas, przekaż scenę Toastmasterowi Wieczoru i usiądź na swoim miejscu.
- Bądź przygotowany do przypomnienia widowni odpowiadających na pytania podczas głosowania na najlepszą odpowiedź na gorące pytanie. Przed przedstawieniem występujących skonsultuj z chronometrażystą, czy nikt nie przekroczył regulaminowego czasu 2 minut 30 sekund, gdyż w takim wypadku taka osoba jest wykluczona udziału w konkursie.
- Moderator gorących pytań to często jedyna osoba na spotkaniu, która ma czas i przestrzeń na przeliczenie głosów, dlatego bądź gotowy na zebranie kartek z głosami i ich przeliczenie, a następnie wypisanie dyplomów, które przekażesz Toastmasterowi.
Wskazówki co do wyboru odpowiednich osób
- Przygotuj sobie tabelę z czterema kolumnami. W pierwszej z nich wypisz osoby, które nie mają żadnej roli tego dnia. W drugiej kolumnie wypisz osoby z mniejszymi rolami, takimi jak Opiekun Gości, Chronometrażysta, Kontroler płynności, Fotograf. Te osoby wybierz jako następne. Następna kolumna to osoby pełniące bardziej angażujące role na spotkaniu: Toastmaster, Mówca, Główny Oceniający i Oceniający Przemówienie. Ostatnia kolumna jest przeznaczona na gości.
- Następnie zdecyduj, w jakiej kolejności wezwać uczestników spotkania. Warto ośmielać tych mniej doświadczonych, którzy potrzebują więcej ćwiczeń. Wybierz wszystkich członków z kolumny 1, zanim przejdziesz do kolumny 2, itd.
- Bądź otwarty na chętnych, w tym również gości.
Pomysły na Gorące Pytania
- Rekwizyty – tajemnicze przedmioty, przedmioty z zakresu tematyki spotkania, „niezwykłe historie o zwykłych przedmiotach”.
- Wykorzystanie specjalnych kart lub kostek do opowiadania historii.
- Pytania dotyczące nadchodzących okazji lub świąt nietypowych.
- Wykorzystanie ciekawostek z zakresu tematu spotkania.
- Zabawne i absurdalne prawa obowiązujące na całym świecie – opisz historie z nimi związane.
- Co by było gdybyś był …książką? – opisanie życia z perspektywy rzeczy.
- Opisywanie obrazów, fotografii (absurdalnych, ciekawych, zupełnie zwyczajnych…).
- Wehikuł czasu – podróż w przeszłość, przyszłość.
- Wszystko co naj…lepsze, najpiękniejsze, najrzadsze, najwspanialsze, najulubieńsze.
- „Sprzedaj mi ten ołówek” – skupiające się na perswazji i wykorzystujące język korzyści.
- Dzień, w którym spotkałem… (znaną postać).
- „To był dobry rok!” – Przygotuj worek z monetami, które zostały wybite w różnych latach. Odpowiadający muszą opowiedzieć o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce.
- Recenzje książek/filmów (godnych polecenia lub nie!).
- Wcielanie się w role.
Nietypowe formy Gorących Pytań
- „Parzące” szybkie pytania, podczas których zielona flaga pojawia się po 45 sekundach, a czerwona po 1 minucie.
- Odpowiadanie w parach. Prowadzący wybiera dwie osoby i prosi jedną o wyjście za drzwi. Następnie zadaje pytanie osobie na scenie. Potem zaprasza osobę, która była poza salą i zadaje to samo pytanie, bądź jego przeciwieństwo.
- Podążanie za historią: 2-3 osoby mają zbudować historię poprzez następujące po sobie wypowiedzi o standardowej długości Gorących Pytań. Np. pierwsza osoba opowiada wstęp i przedstawia bohaterów, druga opowiada ich przygody, a trzecia opisuje punkt kulminacyjny historii i podsumowuje.
- Tabu – zakazane słowo – Odpowiadający nie może używać wybranego słowa i jego pochodnych. Np. Odpowiadający wylosował słowo „Uczeń” – nie może więc używać słów „uczeń”, „uczennica”, „uczyć się”, „nauczyć się”, „uczenie”, itp.